איך בודקים תלוש שכר?

לא צריך להיות בעל השכלה או בעל הכרות מוקדמת כדי להבין על מה מדובר.

כאשר מתחילים לעבוד במקום עבודה חדש ומקבלים את תלוש המשכורת הראשון, לא תמיד ברור לנו מה כתוב, מה עלינו לשים לב ודגש גדול יותר ובכלל על מה מדובר. ככל שעובר הזמן כך נכיר את התלוש שכר שלנו יותר טוב אך יחד עם זאת הנה כמה פרטים חשובים שצריך לשים לב אליהם במיוחד בתלוש הראשון:

  • הפרטים האישיים שלכם בראש טופס התלוש שכר חייבים להיות נכונים וכאן חלה עלינו החובה האישית לבדוק ולאמת את הנתונים – שם פרטי ושם משפחה, מספר תעודת זהות, מצב משפחתי, כתובת מגורים, שם הבנק שלנו לעברת המשכורת שלם כולל מספר חשבון בנק תקין, תאריך תחילת העסקתנו בחברה (חשוב במיוחד גם לשם הוותק שיצטבר במהלך השנים), מספר עובד בחברה וכמובן שם החברה שמעסיקה אותנו.
  • לאחר זיהו ואימות הפרטים האישיים יש צורך באימות כל מה שנאמר בחוזה העבודה אך לפני הכול לבדוק קודם את הדברים הבסיסים כמו משכורת בסיסית, עלינו לוודא שאכן מופיע שם סכום המשכורת הבסיסית שהוסכמה מראש, התעריף החודשי והתעריף היומי.
  • כמו כן יצוין בהמשך גם כמה ימי עבודה עבדנו. לאחר מכן יצוינו סעיפי הנסיעות הקבועות בחוק וניכויי חובה כמו ביטוח לאומי, דמי בריאות, פנסיה, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים וכו' על פי הסכמי העבודה. בנקודה זאת חשוב לציין שיש חברות שבשלושה חודשים ראשונים, לא מופיעים הפרשי הפנסיה אך בכל מקרה תמיד ניתן לבדוק זאת מול סוכן הביטוח של החברה.
  • עוד בסעיפי החובה שיהיו קיימים בשכר יצוינו גם, חופש מחלה, ימי חופשה, נקודות זיכוי בביטוח לאומי וזיכוי אישי.
  • בהמשך התלוש יופיעו כל אותם הסעיפים שאינם נכנסים למשכורת הבסיס אלא משולמים לכם כתוספות כמו בונוסים שונים, אחזקת רכב, שווי ארוחות, החזר על ביגוד, שעות נוספות עוד כל מיני תוספות אישיות. עלינו לעבור בקפידה על כל אחד ואחד מהסעיפים בכל חודש כדי לוודא שלא נעשו טעויות בשוגג.

מי שלא שואל שאלות, בסוף גם לא יקבל תשובות

בכל חברה קיימת נציגות של כוח אדם שנמצאת שם עבור עובדים שרוצים לשאול שאלות ולברר פרטים שהם אינם מבינים, ולכן אם אתם נתקלים בסעיף או כל דבר שאינו ברור לכם, אל תחכו, אל תהססו ובטח אל תתביישו, תיגשו לשאול את כל השאלות. הרי שאם נשאלת שאלות ונקבל עליהן תשובות, כך נדע לפעמים הבאות. חשוב לציין שגם כל חברה מוציאה תלוש שבנוי בצורה שונה מחברה לחברה ואולי מה שהיה ברור לכם בעבודה הקודמת לא בהכרח יהיה ברור לכם בתלוש העבודה החדש.

לסיכום

תלוש שכר הוא לא רק הכסף שנכנס לנו לחשבון מידי חודש אלא הוא גם המראה שלנו עבור כל העבודה שעשינו במהלך החודש כמו שעות נוספות, או בונוס מאמץ כזה או אחר שעלינו לקבל. בנוסף הוא גם המראה שלנו לעתיד כמו הפרשות לפנסיה ולכן יש צורך בבדיקת התלוש מידי חודש.

5/5

שריינו מקום בקורס הבא!

חייגו עכשיו 09-766-1070

או השאירו פרטים, ונחזור בהקדם!