איך מבוצעת הפרשה לפנסיה?

הסכום שמופרש לקרן הפנסיה לעובד מבוסס על תעריף המשכורת בסיס שאותו הוא מקבל גם כאשר המשכורת משתנה בעקבות עלייה בשכר אמנם אך לא להתבלבל, האחוז המופרש לא גדל אלא רק הסכום. חשוב לציין שישנם רכיבים מסוימים שבשכר אינם מחייבים הפרשה לפנסיה ובמקרים מסוימים העובד יכול להפריש עבורם ולעצמו באופן פרטי. דוגמא לרכיבים שלא נכללים בהפרשות לקרן הפנסיה הם – שעות נוספות, בונוסים אישים, משכורת 13, משכורת 14, תשלומים בגין אחזקת רכב, ארוחות וכדומה. החלוקה היא עובדת כך:

  • הפרשה של 6% מהשכר שמקוזזים מהשכר החודשי. הפרשות אלו נקראות – ניכוי עובד שבדרך כלל נראה אותם תחת הכותר – "ניכויים" או "ניכויי חובה" . חשוב לציין שנקודה זו שאם עובד מעוניין הוא יכול להגדיל את האחוז ההפרשה שיוצאת כיביכול ממנו לעד 7% מבלי שהמעסיק יסרב. אמנם מדובר בקפיצה של בין עשרות למאות שקלים בחודש אך צריך לזכור שהסכומים הללו בסוף יחזרו אלינו בתופה מאוחרת יותר.
  • הפרשה של 6% מהשכר מוסיף המעסיק למען הפנסיה וקצבה.
  • הפרשה של 6% נוספים מוסיף המעסיק לטובת פיטורי העובד או התפטרותו מהחברה.

אז לאן כל הכסף הזה מגיע? מה הוא שוכב בבנק של המעסיק? בחברות ביטוח?

לכל עובד יש את זכות הבחירה שלו בבית השקעות/ חברות ביטוח שהוא מעדיף לשים בה את כספו. השאלה הנשאלת היא – היכן הכי כדאי? ובכן, כדי לענות על שאלה זאת לא חייבים לקחת ייעוץ פנסיוני אלא מספיק שיטוט ברחבי הרשת אחר חוות דעת של אנשים מומחים מהתחום כדי להבין איזה בית השקעות הכי יתאים לנו. יחד עם זאת כל אדם ראשי להתייעץ עם מי שהוא רק רוצה בטרם החלטתו עם איזו חברה לעבוד, ישנן חברות שעובדות עם יועץ פנסיוני שיכול בהחלט לייעץ ולכוון. נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון היא האפיק שבו "שמים את הכסף" כלומר, האם באפיק שהוא "מסוכן", קבוע, או בין לבין שני אלו. זה אומר שבית ההשקעות שבו אנחנו מחליטים לעבוד אתו, "משחק" עם הכסף שלנו לטובת גריפת רווחים אך באותה נשימה יכול גם לגרום להפסדים.

אם עזבתי את מקום העבודה שלי אחרי 10 שנים מה קורה עם הפנסיה שלי?

אם עוזבים את מקום העבודה ומיד מתחילים עבודה במקום אחר, חייבים להודיע לחברת הביטוח על כך כדי שהיא תעדכן את הפרטים הרלוונטיים. במידה ולא מתחילים לעבוד במקום עבודה אחר, הכסף שנמצא בקרן הפנסיה, נשאר שם, זה שלכם. חשוב לציין שלעיתים יש אנשים שמשחררים את כספי הפנסיה שלהם כמה שנים לפני גיל הפנסיה, עצה ידידותית – אם לא מדובר במשהו שהוא חובה, אל תעשו זאת משום שככל שאנו מתבגרים מקורות הכסף שלנו הולכים ומצטמצמים ובגיל 67 או 65 שאנחנו עייפים מכדי למצוא מקור הכנסה, תמיד נחמד לדעת שאי שם חסכנו קצת כסף.

לסיכום

חוק הפרשת הפנסיה בסוף מתגלגל לטובתנו וטוב שזה קיים. תחשבו על זה כאל תכנית חיסכון לטווח ארוך.

5/5

שריינו מקום בקורס הבא!

חייגו עכשיו 09-766-1070

או השאירו פרטים, ונחזור בהקדם!